کنسرت گروه موسیقی "نوای مخالف" به سرپرستی مسعود نجفی در بخش رقابتی موسیقی سنتی بیست و چهارمین جشنواره موسیقی فجر در سالن اصلی تئاتر شهر برگزار شد. | |
به گزارش خبرنگار مهر، گروه موسیقی "نوای مخالف " مجموع قطعات خود را درآوار ابوعطا و در حضور داورانی چون "مینا افتاده"، "مهربانو توفیق" و"علی اکبر شکارچی" در بخش موسیقی سنتی بیست و چهارمین جشنواره موسیقی فجر اجرا کردند. این کنسرت با مقدمه ای در ابوعطا آغاز شد و با ساز و آواز ، تصنیف "مبتلا"، ادامه ساز و آواز، چهارمضراب ابوعطا تکنوازی تار،تصنیف آفتاب صبح امید (دشتی) در ادامه این کنسرت اجرا شد و رنگ ابوعطا هم پایان بخش این اجرا بود. مسعود نجفی پس از پایان کنسرت در خصوص کم و کیف اجرای گروه موسیقی "نوای مخالف " گفت : این گروه موسیقی امسال برای نخستین بار در بخش رقابتی موسیقی سنتی حضور داشتند و تازه ترین قطعات که همه آن از ساخته های خودم بود را اجرا کردند؛ از جهت کیفی اجرای آثار آن چیزی نبود که گروه تمرین کرده بود و به دلیل وجود مشکلاتی چون صدای برداری درسالن و عدم تنظیم آن در کل اجرا صدای خوبی نداشتیم. وی در ادامه افزود : سالن اصلی تئاتر شهربعد از تالار وحدت و سالن رودکی سومین سالنی است که آکوستیک مناسبی دارد و به همین دلیل است که اجراهای تئاتری در این سالن برگزار می شود و به عقیده من اگر بدون میکروفون کنسرت برگزار می شد به نتیجه مطلوب تری می رسیدیم و حق مطلب را بهتر ادا می کردیم اما متاسفانه چنین نشد. سرپرست گروه موسیقی "نوای مخالف" درپایان گفت : وجود بخش رقابتی در جشنواره موسیقی هم در سال گذشته و هم در سال جاری شور و نشاط خاصی به گروههایی موسیقی جوان بخشیده بود اما به نظر می رسد در جشنواره امسال جز تعداد انگشت شماری ، اجرای خوب دربخش سنتی ندیدم. خبرگزاری مهر |
ارکستر بادی تهران به سرپرستی سینا ذکایی قطعه "پلنگ صورتی" را در بخش رقابتی ارکسترال بیست و چهارمین جشنواره موسیقی فجر در سالن رودکی اجرا کرد. | |
به گزارش خبرنگار مهر،ارکستر بادی تهران قطعاتی از آثار آهنگسازان خارجی با قابلیت اجرای سازهای بادی را برای تماشاگران، داروان بخش رقابتی ارکسترال جشنواره "حسن ریاحی"، "فریدون شهبازیان" و "نادر مشایخی" و همچنین برخی از موسیقیدان های حاضر در سالن چون مصطفی کمال پورتراب و دبیر جشنواره موسیقی اجرا کردند. قطعه "شمشیرباز" نخستین قطعه از موسیقی سیاهان آفریقایی بود که توسط ارکستربادی تهران اجرا شد و در ادامه سوئیت "ارابه ران"،"لحظه های تابستان"، "رادزسکی مارس"، لیبرتانگو" از دیگر قطعات این اجرا بود؛ همچنین قطعه "پلنگ صورتی" پایان بخش مجموع قطعات این ارکستر بود که با تشویق حاضرین درسالن مواجه شد. سینا ذکایی سرپرست ارکستر بادی تهران پس از پایان اجرا در خصوص کم و کیف اجرای این گروه بادی گفت : ارکستر بادی تهران حدود دو سال است که تشکیل شده و از آنجا که قطعات تنظیم شده برای اجراهایی از این دست در ایران وجود ندارد زمان بسیاری صرف کردیم تا این قطعاتی از آهنگسازان کلاسیک ومعاصر که آثارشان قابلیت اجرای بادی را دارد تنظیم و ارائه کنیم. وی در پایان درباره کیفیت و امکانات فنی سالن رودکی گفت : خوشبختانه کیفیت سالن از جهت صدابرداری ، تنظیم و نور نسبت به سال گذشته به مراتب بهتر بود و خوشبختانه تا اندازه ای از قوانین دست و پا گیر موجود در جشنواره ها دور بودیم.
|
وضع موسیقی قبل از انقلاب تابعی بود از مسائل مختلف در سطح سیاستگذاریهای کلان کشوری که تکیه و تشویق بر عدم توجه مردم به داشتن یک هویت ایرانی مستقل بود. | |||||
به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا لطفی نوازنده تار و سرپرست گروه شیدا دیروزدر حاشیه برگزاری بیست و چهارمین جشنواره موسیقی فجردرباره موسیقی و تحولات اجتماعی در تالار وحدت به سخنرانی پرداخت. بخشهایی از سخنان این موسیقیدان را می خوانیم. شرایط اجتماعی و سیاسی قبل از انقلاب قبل از انقلاب 57 موسیقی و به طور کلی فرهنگ ملی که به نوعی می توانست سد راه مدرنیته مصرفی و یا فروش کالاهای غیر ضروری وارداتی گردد منع می شد. مهم نبود که حذف این سنتهای تاریخی تا چه حد می توانست به آینده کشور لطمه بزند بلکه مهم این بود که نوع تفکر وارداتی زندگی ما را از گذشته تاریخ خودمان جدا کند و سلیقه عمومی را تغییر دهد تا چیزی از گذشته که ما را به اصل مان وصل می کرد برای دانشجویان و مردم تداعی نشود. بعد از ملی شدن نفت بیشتر کشورها به خصوص دولت انگلیس تیغ خود را برای ناموفق شدن این مرد بزرگ گشود وبا همکاری آمریکاییها دولت مصدق را از ریشه کند و او را خانه نشین مطلق و تحت الحفظ کرد. کودتای 28 مرداد دقیقا به خاطر پیشرفت کمونیست در ایران نبود بلکه مسئله استخراج نفت شمال و اینکه سود این طلای سیاه را چه کشوری غارت می کند بود. هم اکنون نیز همه شما می دانید که جنگ عراق و حضور ارتش آمریکا به دلیل حفظ منافع نفتی غربیهاست و گرنه در این 200 سال هیچ کشور غربی را مشاهد نمی کنید که نگران آزادی و رهایی ملتهای نفت خیز باشند. چهل سال موسیقی رادیوو100اثر این شرایط غیر مستقل و دستور از بالا باعث شد که موسیقی ایرانی و بیشتر هنرهای ایرانی رفته رفته وسعت نظر و عمل خود را از دست بدهند. نگاه کنید به تولید بیش از 40 سال موسیقی در رادیو که تنها شما می توانید 100 اثر نسبتا خوب آن هم در چارچوب مکتب تلفیقی استاد وزیری بیابید. نه خبری از راه و روش اساتید زمانه مانند درویش باقی ماند و نه ظلی ها کار این هنر را تداوم دادند. همیشه باید تاریخ کشوری از بین رود تا تاریخ مجازی و قلابی کم محتوایی شکل گیرد. اگر مبارزه خردمندان و اهل اندیشه و عالمان مذهبی ضد استعمار نبودند و مردمانی با سخت جانی در برابر فرهنگ غیر خودی مقاومت نمی کردند بدانید که حتی امروز ساز تار ایرانی را نیز کسی نمی نواخت. کلاس شهنازی و هنرستان موسیقی هنگامی که نزد شهنازی می رفتم، من تنها و جوانترین شاگرد بودم که متولد دوران مدرنیته پهلوی بودم. شاید بیش از 30 سال خانواده ها فرزندانشان را برای تعلیم سازهای ایرانی نزد استادی نمی بردند. هنرستان ملی ایران که خالقی آن را تاسیس کرد شاگردان زیادی نداشت. در دوران پهلوی دوم ناچار شدند تا از نواخانه ها شاگردانی را به ناچار بگیرند تا هنرستان روی پای خودش بایستد. موسیقی خوب با برنامه ریزی تولید می شود به نظر من می شود با ایجاد موسیقیهای ایرانی در همه انواع خوب آن با برنامه ریزی درست فرهنگی کار کرد که جوانان و علاقمندان بتوانند در این زمینه اقناع شوند. برای مثال شما نگاه کنید به آمریکای لاتین، آمریکای لاتین تحول بی نظیری را در رابطه با موسیقی پاپ هنری ایجاد کرد تا جایی که هنرمندان بزرگی در عرصه موسیقی هنر پاپ مانند "استینگ" و "پیتر گبریل" در رابطه با هنرشان از این کشورها سود بردند. مگر پیترگبریل به مدت دو سال به مناطق زیست حضرت مسیح مسافرت نکرد تا موسیقی فیلم "مسیح مصلوب" را که سر صدای زیادی کرد را بسازد. این اثر در دو سی دی سالها در سطح دنیا پرفروشترین موسیقی اعلام شد. تمامی این موسیقی متعلق به کشورهای عربی و ایران و هند است که می گویند مسیح از این خط سیرها عبور کرده است. یک آهنگساز پاپ هنری قادر شد تاثیر زیادی در رابطه با موسیقی پاپ و نوع ارکستراسیون موسیقی ما بوجود بیاورد و ما در کشورمان به خاطر اینکه نمی توانیم قدرت فرهنگی خودمان را ببینیم تنها به تقلید صرف اکتفا می کنیم. برای مثال به ساز "بالابان" که همان "نرم نای" است نگاه کنید. هزاران سال این ساز در کردستان و آذربایجان اجرا می شد و کسی از آن استفاده نکرد. جالب اینجاست که آهنگسازانی که در بیرون مرزها زندگی می کنند به خاطر خارج بودنشان بهتر به اهمیت فرهنگ ایرانی نگاه می کنند تا ما. آقای خسرو سلطانی برای اولین بار درنوبانگ کهن ساز سرنا و بعدها در کنسرتهایش با هنرمند گرامی حسین علیزاده در آمریکا همین نو بانگ کهن را به اجرا درآورد. او کسی بود که برای اولین بار اقدام به استفاده از این دو ساز کرد و با فرم آهنگسازی جدید که پیشتر"مرتضی حنانه" آن را در ایران باب کرده بود (متد استفاد هارمونی از چهارم ها برپایه نظریه صفی الدین ارموی) کار نویی ساخت که متاسفانه هنوز در ایران به نام کاری از دوست عزیزم حسین علیزاده ثبت و معروف شده است. باید جوانان ما گوششان را تنها به هنر و فرهنگ غیر خودی ندوزند بلکه باید به تجربیات آنها توجه کرده و نقطه پرگار خلاقیتشان را در دایره این مرز و بوم قرار دهند. اولین کارهای تلفیقی در لس آنجلس شکل گرفت و نوازندگانی با ساز ایرانی در کنسرتهای آن طرف آب شرکت کردند و با آمدن موسیقی نوازان آن طرف به ایران رفته رفته هنر امروزه تلفیقی که معلوم نیست که اساس و پایه اش کجاست، شکل گرفت. هنر گلوبال(جهانی) و استفاده از ذائقه های دیگر کشورها بسیار عالی است اما تا چه اندازه موسیقی ما در آن نقش درست دارد نیز مهم است. |
خبرگزاری فارس: ایمانی معاون هنری وزیر ارشاد گفت: من در آخرین سال فعالیت دولت نهم اعلام میکنم که در همه زمینههای هنری رونق خوبی داشتیم و برنامههای هدفمندی برگزار شد.
به گزارش خبرنگار موسیقی فارس، در ویژه برنامه بیست و چهارمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر که شب گذشته با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ایمانی معاون هنری وزیر ارشاد و تنی چند از مسئولین در تالار وحدت برگزار شد، ایمانی گفت: در آخرین سال فعالیت دولت نهم باید اعلام کنم که در همه زمینههای هنری رونق خوبی داشتیم و برنامههای هدفمندی دیده میشود که با کمک دولت نهم جامعه موسیقی کشور این توفیق را داشت با پرهیز از افراط و تفریط های معمول، موسیقی را به عنوان یک هنر فاخر معرفی کند.
وی با اشاره به استقبال مردم از جشنواره بیست و چهارم ادامه داد: در این دوره استقبال مردم بسیار خوب بود چرا که قبل از شروع همه بلیتها را پیش خرید کرده بودند.
ایمانیخوشخو بیان داشت: اگر موسیقی در ظرفیت بالای خود قرار گیرد میتواند همسو با جریانات مذهبی، دینی، اجتماعی و هنری پیش رود.
وی به اجرای قطعه انرژی هستهای توسط ارکستر ملی اشاره کرد و گفت: این قطعه نشان میدهد موسیقیدانان با مردم همراه هستند و این قشر هنری همپای مردم به مسایل مختلف در جامعه میپردازند. البته این مسایل نشان میدهد که فاصلهای بین هنرمندان و مردم وجود ندارد و هنرمندان در کنار مردم ایستادهاند.
معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به حضور موسیقی پاپ در جشنواره گفت: موسیقی پاپ، موسیقی رها شدهای بود که به سختی میشد برای آن برنامهریزی کرد اما با همکاری وزیر ارشاد برای این شاخه از موسیقی که خیل عظیم جوانان را به سوی خود میکشاند برنامه ریزی شد و توانستیم این موسیقی را سامان دهیم.
وی در خاتمه در خصوص اجراهای تالار بزرگ کشور بیان داشت: این تالار شبهای آرام و خوبی را پشت سر میگذارد و نشان میدهد که برای کارهای سخت اگر عزم جدی باشد موفق خواهد بود.
ایمانیخوشخو معاون هنری وزیر ارشاد با گذشت 4 روز از جشنواره موسیقی فجر در بیشتر برنامههای این دوره شرکت کرده است.
باشگاه خبری توانا: محمد حسین ایمانیخوشخو گفت: سمفونی بزرگ انقلاب اسلامی مراحل پایانی خود را زیر نظر مجید انتظامی طی میکند.
به گزارش خبرنگار موسیقی فارس، معاون هنری وزیر ارشاد جمعه شب در حاشیه اجراهای ویژه در تالار وحدت گفت: «سمفونی بزرگ انقلاب اسلامی مراحل پایانی خود را میگذراند و هنرمند گرامی استاد مجید انتظامی در دو ماه گذشته به صورت شبانهروزی مشغول نوشتن مراحل پایانی آن است.»
محمدحسین ایمانیخوشخو با همسو خواندن این سمفونی با منویات شهدای انقلاب، ابراز امیدواری کرد این سمفونی به موقع به اتمام برسد. ایشان در ادامه افزود: «امیدواریم در سیامین سالگرد انقلاب اسلامی، این انقلاب شکوهمند را با زبان هنر معرفی کنیم.»
این دو نیزعلیتفرشی را بهعنوان خواننده انتخاب کردند و تصمیم گرفتند علاوه بر چند تصنیف که با اشعار رودکی ساخته شده، قطعات دیگری نیز اجرا کنند.
امیر بکان که آهنگسازی و تنظیم قطعات برای ارکستر را بهعهده داشته، درباره انتخاب قطعات میگوید:«طی دو هفته اشعار و قطعات آماده شدند. در بخش اول برنامه یک قسمت ازسوئیت بیژن و منیژه استاد حسین دهلوی و بخشی از قطعه نینوای آقای حسین علیزاده را اجرا کردیم و در بخش دوم نیز 3 اثر از من در دستگاه ماهور و آواز اصفهان و یک اثر از استاد روحالله خالقی به نام بوی جوی مولیان، اجرا شد.»
تفرشی که در جایگاه خواننده به مقرر اصلی یونسکو سفر کرده بود، درباره نامگذاری سالها به نام بزرگان ایران معتقد است: «اینکه در جهان یک سال به نام بزرگان ایران نامگذاری میشود را نباید نادیده گرفت. سال گذشته سال مولانا بود و امسال سال رودکی است که نباید این افتخار بزرگ را به یک یا دو حرکت فرهنگی و هنری خلاصه کنیم. همه هنرمندان باید تلاش کنند و زحمت بکشند تا این بزرگان از زبان هنرمندان ایرانی در جهان معرفی شوند.»
بکان درباره انتخاب اشعار رودکی برای تصنیف میگوید: «آهنگسازان و خوانندگان به اشعار رودکی چندان توجه نداشتهاند، در حالی که رودکی قدیمیترین شاعر کلاسیک ایران است و بیش از یک میلیون بیت شعر داشته اما تنها تعدادی از آنها به شکل کامل در دسترس است. به همین دلیل من برای انتخاب اشعار، زمان زیادی صرف کردم و کتابهای بسیاری خواندم. از طرفی اشعار رودکی مضامین جهانی و اخلاقی دارند که با ترجمه در اختیار حاضران قرار گرفت و به همین دلیل آنها پیام رودکی را با کلام فارسی، موسیقی و آواز ایرانی درک کردند.»
سرپرست مرکز موسیقی حوزه هنری همچنین درباره کیفیت کار نوازندگان میگوید: «نوازندگان ارکستر اورلئان بسیار عالی بودند.برای آنها نواختن قطعاتی با فرم موسیقی ایرانی مثل آواز، پیش درآمد، چهارمضراب و تصنیف خوانی بسیار جذاب بود و به همین دلیل با رهبری خوب آقای آرش امینی خیلی خوب با نوازندگان ایرانی هماهنگ شدند. از طرفی نوازدگانی که از ایران برای نواختن سازهای ایرانی همراه ما بودند هم عالی نواختند؛ به ویژه در اجرای قطعه راوی که فضایی کنترپوانتیک داشت.»
بکان درباره نحوه هماهنگ شدن نوازندگان ایرانی و نوازندگان ارکستر اورلئان معتقد است: «نوازندگان حرفهای به خوبی از عهده کارشان برمیآیند. یکی از نشانههای حرفهای بودن هماهنگی با رهبر، خواننده و سایر نوازندگان است. در پاریس دیدیم نوازندگان سطح بالا که در ارکستر زهی اورلئان فعالیت دارند، هنگام اجرا مطیع رهبر هستند و به خواستههای او و آهنگساز احترام میگذارند. آنها زمان تمرین ریزهکاریها را یادداشت میکردند تا فراموش نکنند و همیشه حواسشان بود که آیا آقای امین و من از کارشان راضی هستیم یا خیر؟ بهویژه آنکه تلفیق موسیقی و سازهای ایرانی با ارکستر غربی برایشان جالب بود.»
علی تفرشی نیز اجرا در مقر یونسکو را تجربهای جدید خوانده و میافزاید: «برای من افتخار بزرگی بود که در چنین جایی کنسرت داشته باشم. تا به حال کنسرتهای زیادی با ارکسترهای مختلف داشتم اما به جرات میتوانم بگویم که این یکی از بهترین اجراها و پرافتخارترین آنها بود. خواندن اشعار رودکی در یونسکو و برای کسانی به غیراز ایرانیها، احساس عجیبی داشت. در این اجرا احساس شعف و غرور داشتم. البته آنها شعر را ترجمه شده دریافت میکردند و شعر رودکی برایشان مفهوم بود. در مجموع این ویژگی شعر رودکی است که جهانشمول است و همه میتوانند با آن ارتباط برقرار کنند.»
بکان با اشاره به تواناییهای علی تفرشی، اجرای او را اینگونه توصیف میکند: «کار آقای تفرشی بسیار عالی بود. او همچون یک ساز سلو در ارکستر حضور داشت و مسلط، دقیق و کوک میخواند و همه ویژگیهای یک خواننده خوب موسیقی کلاسیک را در حالی که داشت موسیقی ایرانی اجرا میکرد، رعایت میکرد. این در حالی است که متأسفانه در ایران به ایشان کمتر توجه شده و تواناییهای او نادیده گرفته شده است.»
تفرشی درباره ترکیب موسیقی ایرانی و سازهای غربی از نگاه یک خواننده حرفهای میگوید: «ترکیب موسیقی ایرانی و سازهای آن با سازهای موسیقی غرب همیشه جذاب است و اعضای ارکستر اورلئان هم از این ترکیب خیلی راضی بودند و برایشان جذاب بود که چنین قطعاتی را مینوازند، چون این فرصت کمتر برای یک ارکستر غربی پیش میآید که قطعات موسیقی ایرانی را با آواز موسیقی ایرانی و کلام فارسی بنوازند. مهم این است که چنین اجراهایی نام ایران را در جهان مطرح میکند. از این نظر برپایی کنسرتهایی در خارج از ایران بسیار مهم است؛ بهویژه آنکه در یونسکو یک تریبون جهانی است که برپایی کنسرت در آن به شناساندن فرهنگ ایران به ملل دیگر کمک میکند.»
تفرشی درباره اعضای گروه میگوید:«در این اجرا آزاد میرزاپور نوازنده تار، علیرضا دانایی تمبک و دف، مریم مشهدی خدابخش نوازنده عود و پاشا هنجنی نوازنده نی از ایران با ارکستر زهی اورلئان مینواختند و آرش امینی بهعنوان رهبر ارکستر، پیش از این کنسرتهای زیادی را در پاریس با این ارکستر اجرا کرده بود. اما این در حقیقت کار مشترکی بود بین ارکستر زهی اورلئان و نوازندگان ایرانی که با 2 روز و 3 جلسه تمرین مشترک با هم هماهنگ شدند. احساس نوازندگان نیز با رهبری خوب آقای امینی یکی شد و کار به شکل حرفهای به اجرا درآمد.»
این خواننده همکاری نوازندگان با ارکستر زهی اورلئان را بسیار خوب دانسته و میافزاید:«ارکستر زهی اورلئان، ارکستر بسیار خوبی است که آقای امینی هم به خوبی از عهده رهبری آن برآمدند.اعضای گروه و نوازندگان ایرانی همه حرفهای بودند و در حقیقت به همین دلیل حاضران جلسه که سفرای کشورها، نمایندگان و سران بلندمرتبه کشورها بودند نیز از این اجرا استقبال کردند. حتی بهمدت یک هفته از شبکههای مختلف فرانسه قسمتهایی از آن پخش شد. حتی آقای مجیدی نماینده ایران در یونسکو نیز میگفتند که این اجرا مورد استقبال سران قرار گرفته و تاثیرگذار بوده است. دعوتهای شفاهی هم از سوی نمایندگان کشورها به عمل آمد که حالا باید ببینیم چه میشود.»
بکان اجرای این کنسرت در ایران و انتشار آن به شکل لوح فشرده را قطعی دانسته و میافزاید: «با اضافه کردن قطعاتی، آلبومی آماده میکنیم که در خور رودکی و موسیقی کلام او باشد و از سوی حوزه هنری منتشر شود. همچنین چون آقای امینی در پاریس هستند و نمیتوانند برای تمرین با اعضای ارکستر سمفونیک به ایران بیایند، در اجرایی که رهبری آن را خودم بهعهده خواهم داشت باز هم در کنار آقای تفرشی این قطعات را اجرا میکنیم.»
بکان کارهای مناسبتی را بهانهای برای توجه به موضوعی خاص دانسته و معتقد است: «حتی موتزارت، بتهوون و باخ هم کارهای سفارشی انجام دادهاند. این روزها عدهای کارهای مناسبتی را بیارزش میدانند در حالی که نمیدانند آهنگساز باید علاوه بر قطعاتی که برای دل خودش مینویسد، فرصت اجرای آثارش را با حمایت دیگران فراهم کند که این حمایت نیز گاه با سفارش گرفتن از یک نهاد یا سازمان محقق میشود. در حقیقت موسیقی مناسبتی برای آهنگساز فرصتی فراهم میکند تا از یکسو اثرش بهتر دیده شود و از سوی دیگر مناسبتی خاص بهتر جلوه کند.»
منبع:همشهری
ارشاد تهرانی سرپرست ارکستر سمفونیک دانشگاه هنر در گفت و گو با خبرنگار مهر با اعلام این خبر افزود: این ارکستر به رهبری محمد حسین حمیدی به اجرای قطعات مختلفی از آهنگسازان بزرگ دوران باروک، کلاسیک و رومانتیک در تالار وحدت می پردازد.
سرپرست این اجرا در خصوص مهمترین اثری که در این ارکستر اجرا خواهد شد اظهار داشت: مهمترین اثر این اجرا، برای ویلون و ارکستر از فیلیکس مندلسون است که تک نوازی ویلون آن را علی صالحی بر عهده دارد.
وی با اشاره به این که این ارکستر نخستین ارکستردانشگاهی است اظهار داشت: این ارکستر از سال 1383 تاسیس شده است و این اجرا چندمین اجرای آن است که این بار در تالار وحدت صورت می گیرد.
تهرانی نوازندگان این اجرا را از دانشجویان موسیقی دانست و عنوان کرد: اکثر نوازندگان این اجرا از دانشجویان دانشکده موسیقی دانشگاه هنر هستند که با همکاری تنی چند از هنرمندان برجسته به اجرای برنامه خواهند پرداخت.
بعد از مجوز گرفتن «ترنج» و ختم به خیر شدن قصهء فعالیت زیرزمینی نامجو، انتظار می رفت با توجه به فروش خوب این آلبوم، سایر کارهای این آهنگساز- نوازنده- خواننده هم همین سرنوشت را پیدا کنند. ولی تا امروز که خبر تازه ای در این باره منتشر نشده است. دیگر شنیدهء قابل ذکر در مورد نامجو، حاکی از مهاجرت او برای تحصیل در دانشگاه موزیک وین است. گویا این پدیدهء جالب توجه می خواهد در رشتهء «جز» تحصیل کند.
منبع | مجله بین المللی موسیقی ایرانیان |
سرپرست گروه موسیقی کامکارها با اعلام این خبر درگفتگو با خبرنگار مهر گفت: تورکنسرت گروه ما در دو بخش فارسی و کردی به خوانندگی بیژن و صبا کامکار درسالن تئاتر"انمور" آغازمی شود وبعد از این کنسرت،شامگاه 2مرداد ماه در سالن "سیتی هال " بیریسبون وسپس 5 مرداد در سالن آمفی تئاتر دانشگاه شهرملبورن اجرای برنامه خواهیم داشت .
هوشنگ کامکار در ادامه با اشاره به قطعات گروه گفت: قطعه "فراق" از جمله قطعات جدید گروه کامکار است که در بخش فارسی است و در ادامه این بخش قطعات خانه ام ابری" است" با( شعر معروف نیما)، "بیابان بی کران" و "سرود زمین" اجرا می شودو پس از آن تکنوازی "سنتور" اردوان، "کمانچه" اردشیر و "عود" ارسلان کامکار اجرا می شود.
مدیرهنری گروه کامکار افزود : خوش هورامان"، "لرزان" و "قاسم خان"ازجمله قطعاتی است که به بخش کردی اضافه شده است ودرادامه"تاراگول"،"هی مه رومه رو"(باز نرو)،"هوای سیامال" (هوای سیاه چادرها) "منالینه"(کودکان) بر اساس آواز حیرانی و مطرب ئاهنگی(مطرب آهنگی)،"شیلره" از قطعات فولکلوریک کردستان ارائه می شود.
کامکاردر ادامه به برگزاری کارگاه های سازشناسی موسیقی ایرانی اشاره کرد و گفت: پس از اجرای مجموع کنسرت های گروه کامکار کنفرانسی در خصوص بررسی موسیقی کردی و موسیقی ایرانی برگزار خواهد شد و در یک کارگاه آموزشی سازهای موسیقی ایرانی و چگونگی کاربرد برخی از آنها در موسیقی کردی را بررسی خواهیم کرد.
وی در ادامه افزود : پس از بازگشت از استرالیا در روزهای 17 و 18 مردادماه در باغ عفیف آباد شیراز کنسرت می دهیم و در آنجا نیز کارگاه هایی(ورک شاپ) را برگزار خواهیم کرد.
هوشنگ کامکار در پایان افزود : گروه موسیقی کامکار 7و 8 مهرماه قرار است تمرینی با ارکسترسمفونیک لندن داشته باشد که قطعات "بهاران"، "پوئم سمفونی کردی "،" هورامان" و "منظومه سمفونیک مولانا" را تمرین می کند و پس از آن زمان برگزاری این کنسرت در تهران مشخص می شود.