آهنگسازی، تارنوازی نوین،استفاده از لحن‌های موسیقی سنتی،گذاشتن ملودی بر روی ادوار ریتمیک و فعالیت موفق درموسیقی فیلم را می‌توان از خصوصیات تارنوازی به‌نام "حسین علیزاده" دانست که در یک راه بی‌پایان قرارگرفته‌است.


علیزاده کار حرفه‌ای موسیقی را در دهه ‪ ۵۰‬آغاز کرد و توانست در هر مقطع هنری نسبت به نوع تفکر و نیاز جامعه اثراتی به وجود آورد.


کارهای نو و خاص موسیقی این استاد برجسته موسیقی ایرانی در هر زمان حرف‌های تازه را بیان می‌کند که توانسته در دوره‌های مختلف شنوندگان موسیقی خود را همچنان علاقه‌مند و مشتاق نگاه دارد.


نی نوا و شورانگیز، دو اثر این استاد تار همچنان بر گرفته از لحن‌های نهفته در موسیقی ایرانی است اما به بیانی تازه راز خود را به شنوده منتقل می‌کند.


در موسیقی سنتی ایران کمتر نوازنده‌ای را می‌توان یافت که آهنگساز برجسته‌ای هم باشد، اما استاد علیزاده با جمع زدن این دو خصیصه و هنر توانسته تجربه موفقی را در این حوزه عرضه کند.


فرمهای ریتمیک و ملودیک در این نو موسیقی در آثار وی به گونه‌ای دیده می‌شود که علاوه بر جلب رضایت علاقه مندان داخلی توانسته توجه جهانیان را نیز به موسیقی جذاب و معنوی ایران جلب کند.


در موسیقی نیز مانند حوزه‌های دیگر نیاز به تحول و نوآوری ضروری است و به همین دلیل موسیقیدانان برجسته در کنار سایر پیشرفت‌های علمی سعی می کنند در هنر موسیقی نیز فرم‌های نوینی را ابداع و عرضه کنند.


در کارهای علیزاده دیده‌ایم که وی از تمام عناصر موسیقی در کنار هم بهره برده است.


موسیقی مقامی نوعی نغمه در ردیف دستگاهی است و انگار تنها علیزاده آن را دیده، تلفیق شعر و موسیقی در ادوار دشوار، استفاده از حس‌های روزمره در زندگی خشم، شادی و احساس دلهره و شوریدگی در تار علیزاده موج می‌زند.


نکته برجسته این آهنگساز بزرگ تلفیق هنر برجسته شرق در کنار ابزار غربی است که وی در راه توانست با "تماشای آب‌های سپید" در کنار گاسپاریان نامزد "گرمی" معتبرترین جایزه دنیا بشود .


علیزاده با پیوستن دوباره به شجریان توانست یک دوره پیشرفته موسیقی سنتی را نیز تجربه کند.


استفاده از شعر نو شکستن قوانین که به گمان برخی، بدون آن تولید موسیقی امکان پذیر نیست.


غنی تر بودن موسیقی از خط آوازی که در موسیقی ما به ندرت دیده می‌شود، اما می‌بینیم که در موسیقی سنتی ایرانی بدون بیان جداگانه اجراهای زیادی نیز صورت می‌گیرد که این گونه از تک و بداهه نوازی از خصوصیات دیگر استاد حسین علیزاده است که چند روز دیگر اجرایی را برای علاقه مندان به موسیقیی خواهد داشت .


با نزدیک شدن به زمان اجرای این استاد برجسته تار ایرانی، وظیفه‌ای سنگینی متوجه وی به دلیل توانایی هایش در موسیقی خواهد بود.


شاید ارایه فرم‌های نوین و تازه در هنر موسیقی سنتی ایرانی با توجه به نظرات دیگر کارشناسان و صاحب نظران دراین حوزه بتواند فصل جدیدی را در زندگی این هنرمند برجسته و معتبر موسیقی ایرانی بگشاید.



منبع : ایرنا

 


دسته ها : مقالات موسیقی
جمعه بیست و هشتم 4 1387
X